Wednesday, February 11, 2009

Komunikacja z kobietami - czyli jak uwodzic kobiety

Na tablicy reklamowej w Zurychu widzialem wielki plakat, na ktorym widniala glowa mezczyzny w dwoch wersjach - jedna obok drugiej. Te wlasciwie identyczne glowy roznily sie tylko jednym szczegolem: w ustach jednej z nich tkwil papieros, a w ustach drugiej - smoczek. Tworcy plakatu zakladali, ze przekaz jest oczywisty, totez obrazowi nie towarzyszy ani jedno slowo. Jednym prostym zabiegiem wizualnym wyjasnili, dlaczego tyle tysiecy ludzi ryzykuje smierc w meczarniach, w kaszlu i wymiotach, gdy rak zzera im pluca.
Plakat ma oczywiscie zawstydzic doroslych palaczy, wywolujac w nich poczucie, ze sa niedojrzali i dziecinni, ale mozna go tez odczytywac inaczej. Jesli mezczyzna ze smoczkiem w ustach, jak niemowle, czerpie z niego przyjemnosc, to o tej czesci plakatu mozna by powiedziec, ze krytykuje infantylizm. Przenosimy teraz wzrok na druga z tych glow i otrzymujemy wyjasnienie. Smoczek podobnie jak papieros daje zadowolenie, a zarazem uwalnia od infantylizmu. Z tego punktu widzenia mozna w tej reklamie dostrzec niemal zachete do palenia dla tych, ktorzy nie odkryli jeszcze przyjemnosci, jaka daje ta czynnosc. Zapal papierosa, a osiagniesz zadowolenie, nie narazajac sie na zarzut infantylizmu!
Jezeli nie przekrecamy tak przewrotnie tego zawierajacego jak najlepsze intencje komunikatu, dostarcza nam on cennej wskazowki na temat swiatowego problemu palenia stojacego przed dzisiejszym spoleczenstwem. Palenie jako problem pojawilo sie stosunkowo niedawno. W wielu krajach podjeto szeroko zakrojona kampanie majaca na celu wyczulenie palaczy na niebezpieczenstwa, jakie niesie napelnianie pluc rakotworczym dymem. Zakazano reklamy papierosow w telewizji, a takze toczy sie nieustanna dyskusja, jak uchronic przed tym nalogiem dzieci. Pokazuje sie wstrzasajace filmy o przebywajacych w szpitalu nieszczesnych pacjentach z zaawansowanym rakiem pluc. Reagujac rozsadnie, niektorzy palacze zerwali z nalogiem, ale wielu innych tak sie przerazilo, ze dla uspokojenia roztrzesionych nerwow poczuli sie zmuszeni siegnac po kolejnego papierosa. Innymi slowy, chociaz nareszcie zajeto sie tym problemem, daleko do jego rozwiazania. Zwykle mowienie ludziom, ze nie powinni czegos robic, bo jest to szkodliwe, moze i jest skuteczne, ale dziala krotko - podobnie jak wojna, ktora ma wplynac na zmniejszenie zaludnienia. Podczas wojny gina miliony ludzi, ale natychmiast po jej zakonczeniu nastepuje powojenny wzrost urodzen i liczebnosc populacji gwaltownie pnie sie w gore. Podobnie za kazdym razem, gdy wybuchnie panika antynikotynowa, tysiace ludzi przestaja palic, ale gdy tylko panika minie, zyski spolek produkujacych papierosy znow zaczynaja szybko rosnac.

No comments: